13 maj 2020

Mars i Fiskene

Den lille hidsigprop Mars har nu forladt Vandbæreren og skiftet over til Fiskene. Handlekraften bliver anderledes og omdirigeret fra udtalt eksperimenteren i lufttegnet til at blive mere rolig, følelsesfuld og empatisk i vandtegnet. Måske bliver der også lidt mere uklarhed om hvad man vil og hvordan eller motivationen ændrer sig.

En empatisk Mars? Ja da. Ikke alt ender som krig og konflikt. Jeg hilser den velkommen i Zodiakens sidste tegn. Men det er af helt personlige grunde.

Mit stressniveau er steget til det røde felt over de seneste måneder, hvor vi har haft denne lockdown, der kun har berørt mig ved at den ugentlige yoga har været aflyst og træningscenteret lukkede ned. Det er en udfordring at gå en tur, fordi vi hele tiden skal være obs på afstand og “folkemængder”. Jeg har jo ingen bekymringer om job og økonomi og alligevel er stressen røget i vejret. Jeg er klart bange for at blive syg.

Men nu går “overstressoren” Mars ind i forhåbentlig roligere territorium og kan vise vejen til mere aktiv meditation, hjemmeyoga, afdæmpelse af tankestormen og kontakt med sjælekræfterne der under stressperioder træder i baggrunden fordi overlevelsen træder i forgrunden.

Meditation og yoga sker ikke af sig selv. Stress forsvinder ikke af sig selv. Der skal arbejdes på det. Og det skal frem for alt villes. Når stressniveauet er højt, så forsvinder motivationen, paradoksalt nok. Men nu må jeg gøre noget ved det og forkorte “to-do-listen”.


Hold ud, hold af, hold fast.