01 maj 2020

En digter er død

En stor digter forlod planeten jorden netop mens Merkur bragede ind i Uranus. 

Det gav behørigt genlyd i danske aviser og sociale medier. Jeg så det først på Facebook hvor en ven bare havde skrevet “Yahya” med to hjerter omkring navnet. Når min ven skriver sådan ved man hvad der er sket. Ingen andre havde endnu nævnt noget. Jeg skiftede over til et konkurrerende socialt medie hvor der er meget mere information om alting. Facebook er ikke min kanal for nyheder. Det er Twitter. Dagen i går bragte også nyt om et afværget terrorangreb.

Merkur og Uranus i seng sammen er overrumplende, hektisk, kold og uforudsigelig. Det kan man roligt sige. Og hurtigt forbi. Snart vil hypen lægge sig igen og virushverdagen sænker sig atter over os. 

Men Merkur er i dag stadig tæt på Uranus, så kuglepennen sidder løst i hylsteret. Man vil hævde sin ytringsfrihed og tale med store bogstaver. Hvilket kan blive lidt af et paradoks på en 1. Maj - Arbejdernes Internationale Kampdag - som er præget af lockdown of aflyste møder i Fælledparken, der i stedet for at blive fyldt af røde faner er fyldt af hvide telte. Talerne holdes - helt i Merkur-Uranusånd - elektronisk, på nettet.

Yahya og jeg deler fødselsdag, dog med en afstand på 38 år. Den 19. Maj vil jeg hæve et glas for den døde digter - og sige tillykke med de 25 år han ikke nåede at runde. Jeg vil gøre plads i reolen til “Samlede Hassan” ved siden af “Samlede Strunge”. 

Der mangler stadig en samling i bogrækken... Morten Nielsens "Samlede Digte" fra modstandskampen under besættelsen i 1940’erne. Han døde i 1944 kun 22 år gammel. Strunge blev 27 og Yahya 24. De var unge, de var vilde, de var begavede... men deres værker vil bestå til solen brænder ud.

God 1. Maj 2020