29 april 2020

Venus kvadrat Neptun - besat af længsel

Alle mine længsler, de smyger sig om dig, skrev digteren.

Og det er netop hvad der kommer til at ske i det næste lange stykke tid. Venus er allerede indenfor Neptuns synsvinkel og går retrograd i Tvillingerne den 13. maj 2020. Det betyder at hun vil hænge ved Neptun i Fiskene med et kvadrat i længere tid end normalt, og skabe en udefinerlig længsel.

Neptun kan fortrylle Venus i en grad så hun dårligt kan kende sig selv. Forblændelse og idealisering kan forvrænge virkeligheden, så man ikke får øje på egne og andres fejl, gennem illusionens lyserøde tåger. Hun kan blive fanget i et net af løfterige løgne. Konspirationsteorier og fake news kan nå fantasifulde højder. 

Venus der er romantikkens planet, bliver dog mere nøgtern og mental i Tvillingerne. Det er en usentimental Venus, der møder den drømmende Fiskeneptun. Kunstnerisk aktivitet, sang, musik, maleri og især poesi kan være frugtbare virtuelle flugtveje ud af illusioner og isolation. Kvadrataspektet viser at det er vigtigt at gøre noget hvis ikke det skal blive til ren frustration; f.eks. bruge de sociale medier til at dele sine tanker og forestillinger. Det mindsker følelsen af at være alene.

Venus og Neptun i kvadrataspekt, kan vise sig som besættelse. Det erfarede jeg, da Neptun i transit gik i kvadrat til tvillingevenus i mit horoskop. En kvinde forelskede sig i mig og ville ikke acceptere min afvisning. Hendes adfærd tangerede stalking, der fortsatte indtil Neptun slap grebet om Venus. Hun var besat af mig og jeg var besat af at slippe fri. Besættelse af den art er ubehagelig og kan være psykisk smitsom.

Brug længslen kreativt. Lad fantasien og poesien blomstre, del dine tanker, men bevar jordforbindelsen og fornuften.

Aspektet er stærkest i hele maj og kommer tilbage igen den sidste uge af juli 2020