28 april 2020

Merkur kvadrat Saturn - den tavse mur


Boghandlerkæden Arnold Busck (Merkur) har indgivet konkursbegæring (Saturn) og lukker alle butikker i landet. Det var meldingen i nyhederne i går allerede inden Merkur forlod Vædderen og gik i Tyren og stillede sig i kvadratposition til Saturn. Et aspekt der kulminerer i dag, den 28. april 2020.

Der er sikkert (og beklageligt for dem) mange andre virksomheder der går i betalingsstandsning eller konkurs i disse dage, det spektakulære her er blot at det er en boghandel med 150ish år bag sig, som bare er en del af vores dna, som så meget andet der gennem årene er forsvundet: de røde postbude, Fona og Fætter BR.

Fætter BR eksisterer dog vistnok endnu i en barberet udgave? Og jeg forestiller mig at også Arnold Busck kommer til at bestå i mindre målestok. Jeg tror på papirbøgernes overlevelse og er ikke bekymret.

Bortset fra det, så er Merkur-Saturn aspekter tunge at danse med. Eller, KAN være det. Skal man forhandle og formidle så sker det indenfor bestemte rammer med alvorlig mine. Jeg ser nu Søren Brostrøms (direktøren for sundhedsstyrelsen) ansigt når han skal forklare noget svært og nå igennem til tilhøreren. Det er den gode Merkur-Saturn;  der kommer det ud der skal ud - det er need-to-know basis. Ingen dikkedarer, lir eller pynt. Tingene er hvad de er. Og det er meget praktisk hvis man vil blive hørt.

Kender du det, at du sender en mail til flere, måske om at aftale et mødested og tid - meget enkelt og ukompliceret. Men i svarstrømmen er der nogen der begynder at spørge hvordan  man har det, eller hvordan det går ens moster, eller nogen der lige vil udtrykke en eller anden følelse - så kommer der pludselig en - sagen uvedkommende - dialog mellem nogen i mailstrømmen... aftalen om tid og sted forsvinder simpelthen i mængden af svarmails og forvirringen er total. Det sker IKKE med Merkur i kvadrat til Saturn. Der bliver meldingen afsendt og modtaget. Punktum. Hvor befriende.

Værre er det hvis man faktisk gerne vil sludre og småsnakke men ikke finder gehør - for det får man ikke på det her aspekt. Det er de korte facts man får og møder i øvrigt den tavse mur.

Jeg gider ikke være social i dag og har det fint med at en aftale er udsat.  Jeg vil nyde Merkur-Saturns stringens og få noget koncentreret arbejde fra  hånden i stedet. Aspektet rammer lige ind i min no-crap Vandbærermåne... det skal nok blive en god dag.