18 april 2020

Neptun udenfor rækkevidde

Det er den 18. april 2020. Vi befinder os alle i et kaotisk afsnit af livet. Uanset alder.  Jeg har besluttet at skrive lidt om den astrologiske symbolik fra dag til dag. Jeg gør det uden at jeg på forhånd vidste, at Neptun i disse dage står alene i Fiskenes tegn, altså uden kontakt til de øvrige planeter. Neptun står (helt kort sagt) for uklarhed, kaos og forvirring - foruden at være poetisk, spirituel og empatisk. Ja, der er altid to sider af alting - en lys side og en skyggeside. De to sider kan ikke skilles ad, de skal balanceres for ikke at kippe over.

Alle har Neptun et sted i fødselshoroskopet og som transit.  Det er op til dig at beslutte hvilken side af Neptun du giver styrke, den lyse side eller skyggesiden og at finde ud af balancen imellem disse to poler.

Mens Neptun står alene, tænker jeg over hvordan jeg gebærder mig under isolationen, der nu har varet en god måned. Jeg mærker efter i min energi og i min krop. Hvordan sover jeg? Hvordan holder jeg mig selv vedlige - gør jeg det overhovedet?  En ting er blevet meget tydelig: det er meget let at glide ind i en ligegyldighedstilstand. Der er jo ingen forpligtelser, sådan rigtig, udover dem at jeg skal vaske hænder og holde afstand - og alt det der.  Hvad jeg gør med min tid og mit liv er op til mig.

Dette er en lille pause i den kollektive Neptunenergi, der gav mig anledning til lige at stoppe op og tage et dybt kig indad på min daglige adfærd. Spiser jeg ordentligt? Drikker jeg for meget alkohol (et særligt neptuntema)? Holder jeg mig orienteret, aktiv og i kontakt med andre? Får jeg motion nok. Holder jeg mig mentalt skarp og interesseret i livet?

Neptun er uden kontakt til andre planeter i nogle dage - symbolikken er klart nok en opfordring til at forholde sig til ensomhed, alenehed, isolation i et større perspektiv end dit eget. Tænke over at andre har det på samme måde. Finde medfølelse og empati frem. Undgå at falde i offerfælden ("hvor er det synd for mig").  Disse coronatider som det hedder, er et vilkår vi deler over hele verden og må forholde os til. Flugt fra den virkelighed giver anledning til eskapistiske misbrug af stoffer, alkohol, netflix, overspisning og hvad man ellers bruger af midler.

Neptun kan skabe kaos. Men også klarhed. Når vi ser virkeligheden som den er, vil Neptun blive selvopofrelsens og medfølelsens princip så vi kan handle med omtanke i stedet for at gå i afmagt.