03 oktober 2021

Neptun, mellem ånd og materie

For den introverte er det nødvendigt
at nå til en handlen, der ikke ustandseligt
er begrænset af betænkelighed og tøven
C.G. Jung

Neptunske vinde fejer hen over mit horoskop i denne tid. Jeg har (som også nævnt i tidligere opslag) besøg af transit Neptun hen over min målsætningsakse, MC, det højeste punkt i horoskopet.

Generelt set er Neptun hovedansvarlig for mærkelige tilstande, tåge og uklarheder, ubegribelige hændelser, kaos, manipulationer, (selv)forførelse, hjernespind, misforståelser og grænseproblematikker. Der kan opstå udefinerlige sygdomme, snigende uvaner, automatisk og uhensigtsmæssig adfærd. Man kan blive fanget ind af overforbrug af alkohol og stoffer, hvis ikke man er mere end almindeligt vågen og opmærksom, hvilket i sig selv er en udfordring under neptunaspekter. Opfattelsesevnen bliver sløret og diffus. Straks du mener at have styr på tingene, så viser det sig at du har overset “det med småt”. Det er let at gå i offerfælden.

Neptuns domæne handler dog også om spiritualitet, transcendens, det hinsidige, drømme, selvopofrelse og medfølelse.  MC er, omend det blot er et matematisk punkt i zodiaken, udtryk for den fysiske manifestation på planeten jorden, inkarnationen. Derfor mener jeg, at den store gasplanet på dette sted i horoskopet må vise forholdet mellem den fysiske virkelighed og den ikke-fysiske (eller metafysiske) virkelighed.  Dvs. at befinde sig i et mellemrum, eller overgangsrum, mellem ånd og materie.

Jeg betragter det som en invitation til at dykke ned i spirituelle temaer, i underbevidsthedens strømme, kigge bag om den almindelige fysiske virkelighed, meditere og skabe kontakt med Selvet – i det omfang jeg ikke bliver ramt af træthed og dovenskab, eskapisme og glemsomhed, som også er nogle af Neptuns særdeles forførende egenskaber.

At have  Neptun i transit på dette sted, i 10. hus, vil medføre en form for reorientering. Det gamle regime går i opløsning, hvilket indledningsvist skaber forvirring.  Livsretningen får en anden betydning end før. Motiver bag handlinger og beslutninger kan blive uklare eller dobbeltpolede, fordi det gamle stadig er aktivt og trækker i en retning, og det nye trækker i en anden. Det er let at forblive i gamle mønstre og vaner, men de giver ikke længere mening og den diskrepans der opstår er fysisk mærkbar som spændinger i kroppen, hovedpine, inerti, smerter, der ikke let lader sig lindre. Jeg føler mig kort sagt træt, gammel og udslidt, stresstærsklen er ekstremt lav. Havde jeg stadig været erhvervsaktiv, ville jeg have været langtidssygemeldt nu.

Jupiter – i mit radixhoroskop – blander sig i diskursen. Han ligger lige overfor, på IC, det laveste punkt i horoskopet, hvor 4. hus befinder sig. Hvis vi siger at MC er overjordisk, så er IC underjordisk. Det understreger trækket mellem det fysiske og det metafysiske og jeg selv er ligesom strakt ud mellem disse to poler. Jeg kender mennesker der er født med Jupiter og Neptun i opposition.  Jeg har oplevet dem befinde sig holdningsmæssigt et sted mellem religiøsitet og spiritualitet og er endog blevet optaget af religiøse sekter eller foreninger hvor de har fundet mening. For en tid i hvert fald.