Alice Bailey

I denne tredje artikel om kvindelige mystikere skal vi høre om Alice Bailey. Også hun måtte gå så grueligt meget igennem, før hun fandt sit åndelige hjem i en mesters tjeneste. Det er påfaldende hvordan der er ligheder i de tre kvinders livsomstændigheder og hvordan de fandt deres kald. Læs også  de to andre artikler om Helena Blavatsky og Annie Besant.  Artiklen blev bragt i Horoskopbladet Stjernerne nr 1, 2021.


Alice Ann Bailey - et liv i tjeneste

 

 

Alice sidder alene i sit værelse. Resten af familien er i kirke. Det er mærkeligt at hun ikke er med, for hun er inderligt religiøs. Måske har der været en konflikt og nu er hun tvær – det har ikke været så usædvanligt for den unge pige, der er umanerligt vred på livet.  Pludselig er der nogen i værelset. En høj mand i jakkesæt, med hvid turban på hovedet. Han betragter hende med et mildt men bestemt blik. ”Du er nødt til at tage dig sammen, siger han, for vi har planer med dig. Men først skal du se at få styr på dit temperament og holde op med at bekrige alt og alle med din negativitet”. Alice er stum af forskrækkelse. ”Vi ses igen”, siger manden og så er han væk. Det var søndag den 30. juni 1895, 14 dage efter Alices 15 års fødselsdag.

Alice Ann La Trobe-Batemann er født den 16. juni 1880 kl. 7.42 i Manchester. Faderen, der er bygningsingeniør, tilhører den britiske overklasse; moderen stammer fra langt mere beskedne kår. Begge forældrene dør af tuberkulose før Alice er 9 år gammel. Derefter pendler hun og lillesøsteren Lydia mellem forskellige fastre og onkler i faderens familie. Moderens familie bliver ligesom visket ud. De to børn er lidt en klods om benet på slægtningene.

 

 


Alice er Tvilling med ascendant i Løven og MC i Vædderen; Mars der hersker over Vædderen står tæt på ascendanten. Det er ikke så vanskeligt at finde den vrede hun må udtrykke på en eller anden måde. Hun er utilfreds med at være i verden; verden synes at være imod hende og hun reagerer. Alice er et ulykkeligt og ensomt barn, der allerede ved 11årsalderen har forsøgt at tage livet af sig.

I 10. hus ser vi Saturn, Neptun, Pluto og Chiron.  Neptun er i kvadrat til Mars og ascendant, Pluto i trigon til Månen. Der er nogle dybe psykologiske strømninger i hende, som må finde et afløb. Dem finder hun i kristendommen, med hendes egne ord som fanatisk fundamentalist – Jupiter er i Vædderen i 9. hus  Efter den mystiske visitation i pigeværelset ændrer hun adfærd. Det har gjort indtryk.  I sine ungdomsår som frelst kristen, færdes hun i den britiske overklassesociety og prædiker ”den rette lære” for alle. Det ender med at man ved en sammenkomst lægger afstand til hende. Hun får at vide at hun er en uvidende lyseslukker og bliver bedt om at forlade selskabet.

Walter Evans

MC er nået frem til Neptun  da Alice som 22årig flytter i egen lejlighed i London, sammen med sin søster Lydia. Hun har god basisuddannelse fra en pigeskole, men ikke noget at lave udover at læse krimier og drysse rundt i byen. En tante finder på at Alice skal til Irland og udføre socialt arbejde i et soldaterhjem under KFUM. På det tidspunkt er hun 25 år og trænger til noget at rive i.  Hun bliver evangelist og forkynder bibelens ord for soldaterne foruden praktisk arbejde og små opbyggelige samtaler. Her kan hendes Merkur-sekstil-Neptun få lov til at forkynde.  Hun rejser videre til britiske soldaterhjem i Indien.  Og forelsker sig i Walter Evans.  Han er intelligent, men af lavere social status. Alices tante ordner sagerne og sender ham  til USA for at blive præst. Således bliver det et socialt acceptabelt match. De bliver gift og flytter sammen i en lille amerikansk flække men ægteskabet er katastrofalt. Pluto er på dette tidspunkt på vej over Alices Sol samtidig med at hun står foran sin første saturnreturn. Manden er voldelig og efter ca. syv år flytter hun fra ham i 1915 med deres tre små børn og tager i processen afstand fra kirken.

Fattig, fraskilt – og kaldet

Det bliver en hård og fattig tid som enlig mor til tre småbørn. Hun finder arbejde på en sardinfabrik og deler lønnen med en nabo der passer børnene. Hun har ikke meget kontakt med familien i England og arven udebliver. Første verdenskrig er i fuld gang i Europa og MC er på vej over Pluto i Alices horoskop.  I denne periode finder hun teosofien gennem et par kvinder; elever af Madame Blavatsky.  Den desillusionerede kristne fundamentalist får en ny passion. Hun går til møder og læser ivrigt Blavatskys og Besants skrifter mens hun stryger, vasker og laver mad.

I 1919 mens Alice sidder og nyder en smuk udsigt,  oplever hun igen en visitation, denne gang i form af en mandlig stemme, der vil have at hun skriver nogle bøger for ham. Det afviser hun kategorisk. Hun går ikke ind for ”det der psykisme-noget” men indvilliger dog i en prøvetid. Det bliver begyndelsen til resten af hendes liv som skribent for ”Tibetaneren” også kaldet Djwhal Khul, eller mesteren DK.

Progressiv MC skifter til Tvillingerne, Jupiter er på vej hen over Merkur i Krebsen i 12. hus i konjunktion med den sydlige Måneknude. Og her bliver det interessant. Merkur og Måneknuden, opfatter jeg som adgangen til en anden dimension.  Progressiv MC er skiftet til skribenttegnet Tvillingerne, hendes soltegn. Hun er nu gearet til arbejdet med at nedskrive de tekster, som Tibetaneren dikterer. Han bedyrer at det ikke er trancekanalisering men telepati og Alice er fuldt bevidst hele tiden. Hendes Merkur i 12. hus giver det psykologiske rum hun har brug for til dette arbejde. Sydmåneknuden og Neptun understøtter processen

Foster Bailey

Alices  esoteriske studier er så intense, at hun vælger at flytte til Krotona, et teosofisk center i nærheden af Hollywood. Hun har nu igen adgang til sine penge fra England og kan forlade sardinfabrikken. I Krotona møder hun Foster Bailey, et medlem af Teosofisk Samfund og forelsker sig i hans intellekt (typisk for Venus i Tvillingerne)  De gifter sig i 1921, på et tidspunkt hvor Neptun er på vej over Alices Mars og Ascendant. Jeg ville normalt fraråde at indgå ægteskab på det aspekt. Men parret er forbundet i det fælles esoteriske arbejde resten af livet – Neptun har her vist sin højere mening.

Det teosofiske samfund i Krotona bliver en milepæl for Alice. Da hun, endnu ung i systemet og noget naiv, ser malerier af nogle mænd i en af salene, genkender hun ham der stod i hendes pigeværelse i 1895. Hun skynder sig hen til lederen af centeret og spørger efter navnet. ”Det er Kuthumi”, siger lederen. ”Jamen, det er jo ham der har været min vejleder lige siden jeg var 15”, udbryder hun. Men det skulle hun aldrig have sagt. Lederen bliver blodrød i ansigtet og siger nærmest truende: ”Så du påstår at du er discipel…?” Ingen kunne kalde sig discipel af noget som helst i teosofisk regi, uden at være godkendt af Annie Besant i Adyar – og det ville tage flere år og ubetinget loyalitet! Her knækker filmen for Alice. Atter er hun blevet desillusioneret omkring  religiøsitet og spiritualitet. Hun bliver dog, som medlem af inderkredsen noget tid endnu.

Lucis Trust og Arkanskolen

I løbet af de følgende år med interne stridigheder, bryder Alice og Foster Bailey med Teosofisk Samfund.  I 1922 grundlægger de en esoterisk organisation, de først kalder ”the Lucifer trust” (Lucifer betyder lysbringer) men fordi navnet bliver associeret med noget djævelsk bliver det ændret til ”Lucis Trust”. Året efter åbner de dørene for en ny esoterisk skole, Arkan-skolen. Navnet er til ære for Helena Blavatsky, der havde nævnt i et skrift at hun ønskede en skole der hed sådan. Her kan alle studere den esoteriske lære uden at man forlanger loyalitet eller hengivenhed overfor en leder.

I disse år sker der virkelig noget i Alices horoskop – hun skriver selv at det er en periode hvor alting ramler. Transit Uranus er i opposition til radix Uranus, der typisk viser en større livsændring. Transit Pluto passerer Merkur og Måneknudeaksen. Det skal give genlyd. Jalousi, misundelse, nid og kritik hagler ned over Alice og Foster fra det konkurrerende teosofiske samfunds side.

Men - hvad er forskellen på Teosofisk Samfund og Arkanskolen egentlig ? Alice Bailey - og Tibetaneren - vil skabe en skole for træning i esoterisk praksis og udvikle spiritualitet ved egen indre erfaring. Den studerende skal læse, meditere og forberede sig til den opgave det er at være en ”verdenstjener”. Det står i modsætning til undervisningen i Annie Besants Teosofiske Samfund, der mere består af kurser om teosofi og esoterisme, men ikke egentlig træning - og hvor der forlanges ubetinget loyalitet overfor organisationen og dens ledere.

Intens skrivning og undervisning

I årene fra 1919 og til Alice Baileys død i 1949 skriver hun hver eneste dag efter telepatisk diktat fra Tibetaneren, på værker om esoterisk viden og praksis. Hun underviser, stifter skoler, rejser ud og holder foredrag om esoterisme i bl.a. Europa. Den ”politiske aktivisme”, siger hun, skal komme fra en indre, spirituel, kilde i form af meditation og esoterisk tankegang i dagliglivet – uden at kalde det ved navn. Man skal gøre sin indflydelse gældende i samfundet, men bag kulisserne; ikke agitere for esoterisme eller spiritualitet. Det er en forberedelse til den ”nye tid”, der handler om  lige muligheder for alle, individuel frihed og autonomi, udslettelse af fattigdom, suveræne rettigheder for alle nationer, universel uddannelse, fair fordeling af ressourcer og nedrustning.

De forenede Nationer

En exoterisk organisation hvor disse ideer står stærkest finder vi i FN, der blev stiftet den 24. oktober 1945 efter afslutningen af 2. verdenskrig.  Stiftende medlemmer har haft kontakt med Arkanskolen eller andre lignende organisationer, herunder nævnes især en senere kandidat til posten som generalsekretær, Robert Muller. Det er som om Alice Baileys og Tibetanerens tankeformer har fundet et hjemsted i FN’s charter.  Og det med ”hjemsted” tror jeg har været væsentligt for Alice Bailey eftersom Merkur befinder sig i Krebsen i hendes horoskop. Ideer skal have et sted at være og virke uden missioneren. Lucis Trust og Arkanskolen er erklæret esoteriske, FN er ikke, men det ligger ligesom implicit i ideen om FN at den må stamme fra mestrene, fra Hierarkiet, som en del af ”Planen”(som er beskrevet i ”A treatise on White Magic”).

De nye verdenstjenere

Fra starten af 1930erne sker der en reorientering. I Alices horoskop er Uranus nået til MC og Pluto i kvadrat til MC. Det antyder en større forvandling af hendes arbejde. Tibetaneren ønsker at undervisningen, der hidtil har fokuseret på individuel bevidsthedsudvidelse, nu skal overføres til grupper. 10 grupper med hver 9 medlemmer skal arbejde på hver sit felt som videnskab, religion, healing, psykologi, kreativitet osv. I 1939 erstattes disse af nye og færre grupper, New Seed Group og ”Men of Goodwill” (som både er mænd og kvinder).  Meningen er at hæve den individuelle spiritualitet op over personlige interesser og i højere grad bruge det indre liv til at gøre en forskel i verden. Som et anekdotisk eksempel herpå undrede FN’s generalsekretær fra 1961-71, U Thant (burmesisk buddhist), sig over at det kristne menneske kun var spirituel en time hver søndag – selv levede han spirituelt døgnet rundt. Det må vist siges at være den esoteriske ide i en nøddeskal.

De sidste år

Alice Bailey har gennem livet ikke haft det bedste helbred, men hun var stærk i ånden, levede vegetarisk og arbejdede uafbrudt. Da hun var i 60erne blev hun alvorligt syg af mangel på vitamin B12 og måtte spise kød. I 1945 passerede transit Pluto Mars og Ascendant, som tydede på at hun var fysisk presset. I de sidste år af hendes liv var hun ofte indlagt og meget sengeliggende med den tunge skrivemaskine på dynen. Hun døde 15. december 1949 med Foster ved sin side og disse sidste ord: ”Jeg har så meget at være taknemmelig for. Jeg har haft et rigt liv. Så mange mennesker over hele verden har været så venlige mod mig”. Hun efterlod et enormt esoterisk værk til eftertiden: De blå bøger.


De åndelige indstrømninger

Det teosofiske projekt tog sin begyndelse med Helena Blavatsky, mester Kuthumi og ”Den hemmelige Lære” i slutningen af 1800tallet. Annie Besant videreførte læren og skabte en spirituel tradition, der passede ind i den tid. Så dukkede Alice Bailey og Tibetaneren op i begyndelsen af 1900tallet, med en ny udgave af den esoteriske lære, passende til den tids bevidsthedsniveau. Utallige fraktioner, sekter, spirituelle lærere og lærestole af alle tænkelige typer dukkede op under paraplyen ”New Age”. Yoga, mindfulness, meditation, visualisering, det indre liv, spiritualitet, er blevet mainstream og efterhånden ”Old Age”.  Et eller andet sted, læste jeg at der vil finde en tredje åndelig indstrømning sted omkring 2025. Det ville passe fint med Plutos indgang i Vandbæreren og Neptun i Vædderen der indvarsler nye tider – igen.  En vækkelse af ”Den spirituelle Kriger”? Et ”Neo-Newage”? Der er ingen tvivl om, at den esoteriske lære siden Blavatsky, har været med til at ændre verden og at verden vil blive ved med at ændre sig. ”Som esoterikere”, siger Alice Bailey, ”må vi ikke stivne i dogmer, men holde os flydende”.


Læs mere:
Alice Bailey, Den ufuldendte selvbiografi
Isobel Blackthorn, Alice Bailey, life and legacy
Søren Hauge, Levende visdom
lucistrust.org
theosophy.world